۱۳۸۹ اسفند ۱۶, دوشنبه

وبلاگ تخصصي خودرو


این وبلاگ در رابطه با شناخت کامل خودرو و معرفی قطعات خودرو میباشد

The advanced Weblog


Automobile

Author: Mohammad
Email: 
تاریخچه سوخت پاش الکترونیکی (EFI)

در اواخر سال 1950 میلادی شرکت کرایسلر تعدادی اتومبیل انژکتوری با سیستم الکترونیکی تولید نمود و نام این طرح را بندیکس الکتروژکتور نامید.
این طرح گسترش زیادی پیدا نکرد تا اینکه اختراعات تازه ای در صنع الکترونیک پدید آمد و ترانزیستورها و دیودها تحولی در مدارات الکترونیک ایجاد نمودند.
در سال 1968 میلادی شرکت فولکس واگن نمونه جالبی از این طرح را که شرکت بوش ساخته بود در روی موتورهای خود بکار برد.
از دهه 70 میلادی به این سو ،کارخانجات خودروسازی شروع به جایگزین کردن سیستم سوخت پاش انژکتوری به جای کاربراتور کردند و دلیل آن هم تقاضای خریداران در جوامع گوناگون بود.
خریداران خواستار توان بالا ،مصرف کمتر سوخت،گشتاور بهتر و کار کردن بی صداتر و نرم تر موتور،و جوامع نیز با توجه به مساله محیط زیست و آلودگی هوا،خواستار خروج گازهایی با آلودگی کمتر از اگزوز خودروها بودند.سیستم های سوخت رسانی انژکتوری تقریبا تمامی این نیازها را برآورده نمود.
براساس اختلافی که در روش تعیین مقدار سوخت تزریقی وجود دارد سیستم EFI به دو گروه تقسیم میشود .نوع اول از مدارهای آنالوگ استفاده میکند به طوری که حجم پاشش سوخت بر اساس شارژ و دشارژ خازن تعیین میشود.در نوع دوم از میکروکامپیوتر استفاده شده که با توجه به اطلاعات ذخیره شده در آن میزان تزریق را تعیین میکند. اما اساس هر دو مدار یکی است و فقط چند تفاوت در بعضی موارد مثل دقت و رنجهای کنترل وجود دارد در زیر مدار آنالوگ مورد بررسی قرار گرفته است.






مقایسه انژکتور(EFI) و کاربراتور
کاربراتور و EFI وسایلی هستند که وظیفه دارند سوخت و هوا را با نسبت معینی مخلوط نموده و با اندازه گیری دقیق بر حسب شرایط کار، به موتور ارسال دارند.
گرچه هدف کاربراتور و EFI یکی است ،ولی روشی که برای اندازه گیری میزان هوای ورودی و تامین سوخت استفاده میشود متفاوت است.

یکی از عوامل ظهور انژکتور در دنیای خودرو توان بالا،مصرف کمتر،گشتاور بهتر،بی صدا کار کردن و نرمتر موتور است و یک مزیت آن نسبت به کاربراتور رساندن سوخت بطور مساوی به سیلندرها و زمان زودتر پاشش است که این عمر باعث شتاب  بالا خودرو در دورهای پایین است. و به علت پاشش و پودر کردن بنزین مصرف سوخت کمتر و گازهای آلاینده ای که از اگزوز خارج میشود بسیار پایین میباشد.


تفاوت اصلی بین موتورهای دیزلی و بنزینی
(بطور کلی و خلاصه)
یک موتور بنزینی مخلوط هوا و گاز را مکش میکند و آنرا متراکم میکند و بعد مخلوط را با جرقه مشتعل میکند .یک موتور دیزلی فقط هوا را میگیرد و آنرامتراکم میکند و بعدا سوخت را به داخل هوای متراکم تزریق میکند .گرمای حاصل از متراکم شدن هوا موجب مشتعل شدن خود به خودی سوخت میشود.
نسبت تراکم موتورهای بنزینی 8:1 تا 12:1 است ،در حالیکه نسبت تراکم موتورهای دیزلی 14:1 به بالا مثلا 25:1 است . نسبت تراکم  بالای موتورهای دیزلی منجر به بهتر شدن بازده میشود.


EFI  چیست؟
در دوره های مختلف اتومبیلها از یکی از دو سیستم زیر برای تامین مخلوط مناسب هوا سوخت به سیلندرها استفاده میکنند.
1-                کاربراتور
2-                سیستم EFI (سوخت پاش الکترونیکی)
در هر دو سیستم حجم هوای ورودی که با توجه به زاویه دریچه گاز و دور موتور تغییر میکند ،اندازه گیری شده و هر دو نسبت صحیحی از سوخت و هوا را برای سیلندر تهیه میکنند.
در گذشته چون ساختار کاربراتور نسبتا ساده بود به طور گسترده در موتورهای بنزینی استفاده شده است. به هر حال با توجه به درخواست اخیر مربوط به دود اگزوز تمیزتر ،مصرف سوخت کمتر ،...،باید کاربراتور به تجهیزات دیگری مجهز شود و در نتیجه سیستم پیچیده ی خواهد شد.
بنابراین به جای کاربراتور سیستم EFI استفاده شد که در حالات مختلف رانندگی نسبت صحیح هوا سوخت را با تزریق الکترونیکی سوخت کنترل میکند.
امروزه سیستمهای انژکتوری دارای کنترل الکترونیکی بسیار توسعه یافته اند .مدلهای مختلف سیستم انژکتوری ،عبارتند از:
SPI(Singel point injection) : در این سیستم ، سوخت توسط یک یا دو انژکتور در Throttle body پاشیده میشود.
MPI ( Multi Point Injectin) :در این سیستم ،برای هر سیلندر یک انژکتور به کار میرود .
GDI ( Gasoline Direct Injection) : در این سیستم ،سوخت مستقیما به داخل محفظه احتراق تزریق میشود.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

روشهای راه اندازی انژکتور
دو روش وجود دارد:
همانطور که قبلا گفته شد ،یکی کنترل ولتاژ است که با انژکتور مقاومت کم (همراه مقاومت سولنوئید) یا انژکتور مقاومت بالا استفاده میشود .دیگری کنترل جریان است که از انژکتورهای مقاومت کم استفاده کرده و دیگر نیازی به مقاومت سولنوئید نمیباشد از وقتی که ترانزیستور داخلی ECU روشن گشته تا وقتی که سوخت تزریق میگردد مدت زمانی طول میکشد .این زمان در روش کنترل جریان کوتاهترین ،روش انژکتور با مقاومت کم بیشتر و در روش انژکتور با مقاومت بالا بیشترین مقدار را داراست.


در این قسمت میخواهیم به طرز کار  موتورهای بنزینی (انژکتوری) و (کاربراتوری) در شرایط مختلف بپردایم.



تامین مخلوط سوخت هوا
کاربراتور
در دور آرام ،حجم هوای ورودی مطابق با تغییرات فشار (خلا) نزدیک دریچه گاز اندازه گیری شده و میزان کمی سوخت به سیلندر ها کشیده میشود . در عملگرد نرمال حجم هوای ورودی بوسیله خلا ونتوری اندازه گیری شده و مقدار مناسبی سوخت به نازل اصلی ونتوری کشیده میشود.
EFI
در EFI مکانیزم اندازه گیری حجم هوای ورودی با مکانیزم تزریق سوخت متفاوت ست .حجم هوای ورودی توسط سنسوری (سنسور هوای ورودی) اندازه گیری شده و سیگنال مناسبی به ECU (واحد الکترونیکی) ارسال میکند.
با توجه به سیگنال حجم هوای ورودی و سیگنال دور موتور،ECU سیگنالی به انژکتورها میفرستد که آنها نیز مقدار صحیحی سوخت (سوخت پر فشار توسط پمپ بنزین) به ورودی هر سیلندر میکنند.


در این قسمت میخواهیم یک سری از مدارات برقی خودرو را نمایش دهیم تمامی این مدارات برای خودرو پراید و پژو به غیر از پژو 206 است و در خودروهای مدل بالاتر این مدارات اندکی تغییر کرده است.
اطلاعات مدارات

باطری    
BAT
استارت
SOL
سوئیچ
SW
آمپرمتر
A
برق وسائلی مانند ضبط
(سوئیچ)ACC
برق ورودی از باطری
(سوئیچ)B
برق استارت
(سوئیچ)ST
برق پشت آمپر
(سوئیچ)IG


این مدارت برای کسانی که اتومکانیک را میخوانند خیلی کاربردی میباشد.




این مدار نشان دهنده سوخت است در این مدار نشان داده شده است که چگونه برق مستقیم از باطری به استارت و سوئیچ رفته و مدار نشان دهنده سوخت را تکمیل کرده است.
-----------------------------------------------------------------------------------
مدار گرمکن شیشه عقب

-----------------------------------------------------------------------------------
مدار بخاری
 ----------------------------------------------------------------------------------
مدار آفتامات
آفتامات در مواردی بکار میرود که منبع تغزیه به برق بیشتری احتیاج دارد تا عملیات خود را بهتر انجام دهد و چون در اتومبیل برق ابتدا از فیوز ها گذشته و بعد به سوئیچ میرسد و از آنجا تقسیم میشود برق ضعیف شده و آفتامات با استفاده از یک کلید برق مستقیم باطری را به مصرف کننده میرساند و منبع تغذیه کننده با برق بیشتری کار میکند و منظور از برق بیشتر ولتاژ بیشتر نیست بلکه آمپر بالاتری دارد.
در خودرو ها معمولا برای پر نور شدن لامپهای جلو خودرو و یا صدای بلندتر بوق از آفتامات استفاده میکنند ومدار زیر مدار آفتامات چراغهای جلو را نشان میدهد و به علت زیاد بودن سیمها از رنگی کردن آنها استفاده کرده ایم.
اگر از این مدار در خودرو خود استفاده کنید نور چراغهای جلو دو یا سه برابر بیشتر میشود. 
-----------------------------------------------------------------------------------
Email: 
-----------------------------------------------------------------------------------
 سیستم های اندازه گیری
1-سیستم متریک (SI)
2-سیستم اینچی (IN) 

در بسیاری از کشورهای جهان برای اندازه گیری از سیستم های متفاوتی استفاده میشود مثلا در کشور آمریکا اچارها بصورت اینچی به بازار عرضه میشود ولی در کشورهایی مثل آسیا آچارها بصورت میلیمتر ارضه میشود و به خاطر اینکه بتوانیم آچارهای اینچی را به میلیمتری تبدیل کنیم یک فرمول وجود دارد که بخاطر پیچیدگی این فرمول ما آچارها را از 6 میلیمتر تا 25میلیمتر در این جا نمایش میدهیم.
1in = 25/4 mm


in
mm
4.16
6
5.16
8
6.16
9.5-10
7.16
11
8.16
12.5-13
9.16
14
10.16
16
11.16
17.5
12.16
19
13.16
20.5-20
14.16
22
15.16
23.5-24
16.16
25
...............................................................................................................

 
The advanced Weblog


Automobile 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر